Barnevelsignelse

Mange lurer sikkert på hva som er forskjell på barnedåp og barnevelsignelse. Og noe av svaret på det er at mange kristne i ulike menigheter ikke deler kirkas dåpssyn. Vi tror at dåp er noe som skal skje når et menneske selv har tatt en bestemmelse om å være en kristen. Dette kalles ”troendes dåp”, ikke voksendåp som noen sier, for det er ikke alder som er avgjørende, men en personlig tro og et personlig valg.

Alle barn har en unik verdi, og for oss som er kristne og tilhører en kristen menighet, er det naturlig å be for barna som blir født. Og barnevelsignelse er nettopp det, at barnet blir bedt for i menigheten. Vi takker Gud for livet som er skapt, og ber om Guds beskyttelse og velsignelse over barnet og familien.

Det er ikke ofte en leser om at Jesus ble sint. Men når disiplene ville vise bort barna som ble båret til ham, da ble han sint. Da sa han ”la de små barna komme til meg, og hindre dem ikke”. Så tok han barna inn til seg, la hendene på dem og velsignet dem. Når menigheter i vår tid arrangerer barnevelsignelse, er det noe av dette som er bakgrunnen for det.

Barnevelsignelse skjer på et vanlig søndagsmøte hvor en del av møtet vies denne handlingen. Alle barn kan bli barnevelsignet i Pinsekirken Betania. Ta kontakt på forhånd for å avtale tid, eller bare for å få svar på det du måtte lure på.

 

Tekst hentet med tillatelse fra frumaela.no

Kontakt oss

Pinsekirken Betania, Notodden 
Hydrosgate 9
Notodden, Norway 

Org.nr.: 971 491 175

35 01 18 38

 

Tor-Erik Henriksen
Pastor / Mob: 921 72 098
Kontortider:
tirsdag kl 10:00-13:00, torsdag kl 10:00-13:00

Ambros Nørstrud
Adm.leder / Mob: 413 38 239

Nettansvarlig: nettansvarlig@betanianotodden.no

 
Powered by Cornerstone